سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خشم را با بردباری بازگرداندن نتیجه دانش است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

صفحات اختصاصی
 
تدریس
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :6
کل بازدید :41293
تعداد کل یاداشته ها : 30
103/2/13
3:31 ص

پاسخ پرسشهای بخش دوم :تولید   -   فصل دوم را در « ادامه مطلب» ببینید

_ دلیل برتری نقش نیروی انسانی نسبت به سایر عوامل تولید چیست؟ تأمین نیازهای افراد بشر نیستند و این عامل نیروی انسانی است که با ترکیب این عوامل نیازهای افرا جامعه را برآورده می کند ؛ به همین خاطر، نسبت به سایر عوامل تولید از اهمیت خاصی بر خوردار است یا به عبارتی ، چون ، نیروی انسانی وظیفه ی ترکیب سایر عوامل تولید را نیز بر عهده دارد.

2_ نیروی کار در چه شرایطی تا ثیر بیشتری درتولید جامعه خواهد داشت؟  درصورتی که نیروی کاردارای تحصیلات بیشتری باشد و وجدان کاری و مسئولیت پذیری او در قبال انجام کارمفید بیشتر با شد، تأثیربیشتری در تولید جامعه خواهد داست.

3- در چه شرایطی افزایش جمعیت جامعه می تواند عاملی مثبت در جهت افزایش تولید تلقی شود؟ درصورتی که جامعه امکانات لازم جهت پرورش نیروی انسانی ، همچنین ابزار و لوازم مورد نیاز برای اشتغال آن ها را داشته باشد ، افزایش جمعیت عاملی مثبت در جهت افزایش تولید تلقی می شود.

4- نرخ اشتغال چیست وچگونه محاسبه می شود؟ نسبت جمعیت ((شاغل)) به کلّ جمعیت((فعال)) دریک کشور را ((نرخ اشتغال)) گویند که بایک تناسب ساده  می توان آن را محاسبه نمود ؛ مثلاً ، اگرجمعیت فعال شاغل آن رایک جامعه12میلیون نفروجمعیت فعال شاغل آن9میلیون نفر باشد ، نرخ اشتغال به صورت زیرمحاسبه می شود.

x

9

100

12

9*100/12=75%


5- چرا حّل مشکل بی کاری برای دولت ها مهم است؟  چنانچه در یک جامعه نرخ بیکاری بالا باشد ، آن جامعه در معرض بحران های اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی وفرهنگی قرارمی گیرد . فقروبزهکاری افزایش می یابد و زندگی جاری اعضای آن جامعه مختل می شود ؛ از این رو ، معمولاً دولت ها توجه ویژه ای به مسئله ی بیکاری وحلّ این مشکل مهم اقتصادی – اجتماعی دارند.

6- آیا اشتغال کاذب نوعی بی کاری محسوب می شود ؟ چرا ؟ بله ، چون ، این مشاغل غیر مولد بوده و تأثیری بر رشد اقتصادی جامعه ندارد . همچنین      می تواند مخلّ رشد اقتصادی باشد.

7- بهره وری چیست ؟ بهره وری عبارت از استفاده ی صحیح ازتولیدات و تمامی نعمت ها ی الهی است.


  

فال حافظ