سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مجلس دانش، باغ بهشت است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

صفحات اختصاصی
 
تدریس
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :2
کل بازدید :41340
تعداد کل یاداشته ها : 30
103/2/28
7:7 ص

1- تولید کنندگان و مصرف کنندگان هنگام افزایش قیمت یک کالای معین ، چه رفتاری از خود نشان می دهند؟

تولید کنندگان هنگام افزایش قیمت یک کالا ی معین ، عرضه ی ان کالا را افزایش داده و مصرف کنند گان میزان مصرف و خرید خود را کاهش می دهند.

 2- عوامل موثر بر تصمیم مصرف کنند گان را در خرید یک کالا نام ببرید.

قیمت کالا ، در امد ، سلیقه ی مصرف کننده و قیمت سایر کالا ها.

 3- انگیزه ی تولید کننده در تولید یک کالا چیست ؟       رفع نیاز

 4- انگیزه ی تولید کننده در تولید یک کالا چیست ؟      کسب سود

 5- بازار در چه شرایطی دچار مازاد عرضه و در چه شرایطی دچار کمبود عرضه می شود؟

در قیمت های پایین تر از قیمت تعادلی بازار دچار کمبود عرضه می گردد ، زیرا به دلیل ارزان بودن کالا تقاضا برای ان زیاد است و تولید کننده گان هم انگیزه ای باری تولید بیشتر ندارد. در قیمت های بالاتر از قیمت تعادلی بازار دچار مازادعرضه می گردد ، چون ، به دلیل گران بودن کالا ، تولید کنندگان به خاطر کسب سود بیشتر به تولید بیشتر می پردازند ، در حالیکه مصرف کنندگان به خاطر گران بودن به خرید و مصرف ان تمایلی ندارند.

 6- هنگامی که بازار دچار کمبود عرضه است ، چگونه می تواند به حالت تعادلی برسد؟

زمانی که قیمت یک کالا از سطح قیمت تعادلی پایین تر می اید بازار دچار کمبود عرضه می گردد و گروهی از مصرف کنندگان موفق به خرید ان کالا نمی شود و برای به دست اوردن ان حاضرند مبلغ بیشتری بپردازند در نتیجه ، قیمت ان افزایش می یابد . در این حالت ، تولید کننده به تولید بیشتر رغبت پیدا می کند و تولید می کند و تولید خود را افزایش می دهد و فاصله ی بین عرضه و تقاضای ان کالا کاهش می یابد تا به قیمت تعادلی برسد.

 7-بین بازار انحصاری و بازار رقابتی چه تفاوتی وجود دارد؟

در بازار رقابتی تعداد خریدان و فروشندگان زیاد است و هیچ کدام نمی توانند شرایط خود را به دیگری اعمال کنند . در حالی که در بازار انحصاری ، خریدان یا فروشندگان ممکن است به یک یا چند نفر محدود باشند که انحصارگر می تواند شرایط خود را به دیگری اعمال کند.

 8- مزایای بازار رقابتی نسبت به بازار انحصاری چیست؟

مزایای بازار رقابتی به انحصاری عبارت است از:

1- در بازار رقابتی ،خرید قدرت انتخاب دارد و می تواند کالای مرغوب تر و با قیمت پایین تر تهیه کند . در حالی که در بازار انحصاری باید به سراغ انحصارگر برود. انحصارگر نیز می تواند شرایط خود را به طرف مقابل تحمیل کند.

2- در بازار رقابتی ، فروشندگان به خاطر رقابت سعی در بالا بردن کیفیت کالای تولیدی خود می کنند و از سوی دیگر ، قیمت خود را کاهش می دهند که در بازار انحصاری چنین نیست.


90/12/15::: 6:7 ع
نظر()
  

فال حافظ